Karya ini menghimpunkan 4000
pantun, puisi istimewa ciptaan orang Melayu. Buku ini memuatkan pelbagai jenis
dan bentuk pantun yang meliputi tema dan isi yang luas dan pelbagai. Edisi ini
juga menyediakan tiga jenis indeks, iaitu Indeks Baris Pertama, Indeks Maksud
dan Indeks Kata Rujuk untuk memudahkan pengguna membuat rujukan.
LATAR BELAKANG
PENYELENGGARA PANTUN MELAYU: BINGKISAN PERMATA
Sumbangan Harun Mat Piah
dalam pengkajian dan penyelidikan sastera banyak mengarah kepada sastera dan
budaya tradisional. Buku-buku, makalah dan kertas-kertas kerja persidangan yang
dihasilkan adalah hasil daripada penyelidikan-penyelidikan yang teliti dan
bersifat akademik serta sistematik bentuknya. Beliau adalah antara tokoh yang
berwibawa dalam kesusasteraan Melayu lama, khususnya puisi Melayu tradisional.
Anak bongsu daripada lima
adik-beradik ini berasal dari Perak dan pendidikan awalnya diterima dari
sekolah Melayu, sebelum melanjutkan pelajaran ke Maktab Perguruan Sultan Idris,
Tanjung Malim (1955-1957). Dengan mengikuti kelas-kelas persendirian di sekolah
Inggeris, Harun berjaya memperoleh sijil-sijil MCE (Malaysia Certificate of
Education, 1961) dan HSC (Higher Certificate of Education, 1996). Seterusnya,
beliau melanjutkan pelajaran ke Maktab Perguruan Bahasa (1963), Maktab
Perguruan Ilmu Khas (1965) dalam bidang seni dan kraftangan. Pada tahun 1967,
Harun memasuki Universiti Malaya dan tiga tahun kemudian memperoleh Ijazah
Sarjana Muda Sastera dalam bidang linguistik.
Setelah tamat pengajian universiti,
Harun bertugas sebagai Pengetua Sekolah Menengah Inggeris Kuala Kubu Baharu,
tetapi khidmatnya tidak lama di situ. Beliau berhasrat melanjutkan pengajian ke
peringkat sarjana di Universiti Malaya dan pada tahun 1973, beliau meraih
ijazah tersebut dalam bidang kesusasteraan klasik. Selepas itu, Harun menerima
Biasiswa British Commonwealth Universities untuk melanjutkan pengajian di
School of Oriental and African Studies, University of London (1972-1975). Dalam
tempoh tersebut beliau berpeluang membuat penyelidikan di pusat-pusat manuskrip
Melayu di Eropah.
Sekembalinya ke tanah air, Harun
bertugas sebagai pensyarah di Institut Bahasa, Kesusasteraan dan Kebudayaan
Melayu dan Institut Alam dan Tamadun Melayu di Universiti Kebangsaan Malaysia. Pada tahun 1981, Harun berjaya
mendapat Ijazah Ph.D dari Universiti Kebangsaan Malaysia melalui disertasinya,
“Puisi Melayu Tradisional: Satu Pembicaraan Genre dan Fungsi.” Penyelidikan
untuk tujuan itu mengambil masa lebih daripada liam tahun yang melibatkan 750
buah kampung dan sekitar 10000 responden. Penyelidikannya dianggap cukup
autoritatif dalam bidang pengkajian puisi Melayu tradisional.
Sepanjang tahun 1984, Harun
bertugas sebagai Asian Scholar-in-Residence di Universiti Michigan, Ann Arbor,
Amerika Syarikat di bawah Rancangan Pertukaran Sarjana-sarjana Fulbright.
Antara jawatan lain yang diterimanya ialah Timbakan Pengarah Institusi Bahasa,
Kesusasteraan dan Kebudayaan (IBKKM), Ketua Jabtan Pengajian Melayu dan
Profesor Madya di Universiti Kebangsaan Malaysia. Harun bersara pada awal tahun
1990 untuk bertugas sebagao penyarah kanan di Universiti Brunei Darussalam dan
kemudiannya sebagai Ketua Jabatan Kesusasteraan Melayu di universiti tersebt.
Harun bersara dari jawtannya pasa akhir tahun 1977. Kini, beliau melibatkan
diri dalam penerbitan karya agung bersama Yayasan Karyawan Malaysia.
Dalam bidang penulisan, Harun menumpukan
pengkhususan kepada sastera klasik selain budaya tradisi dan memberikan
sumbangan dalam pengkajian tradisi lisan, permainan-permainan kesenian seperti
gamelan. Semasa di maktab, beliau pernah memenangi peradua-peraduan mengarang
esei, cerpen dan drama menggunakan nama Hasrum Syam dan Har. Harun juga pernah
memenangi peraduan syarahan, perbahasan dan berbalas pantun selain menyertai
aktiviti muzik pancaragam. Pada tahun 1983, beliau memenangi Hadiah Sastera
Malaysia bagi kategori esei bersama Prof. Muhammad Haji Salleh. Mungkin kerana
minatnya lebih tertumpu kepada sastera tradisional dan penulisan akademik yang
lebih serius, menyebabkan bajat kreatifnya tidak dikembangkan.
Dalam aktiviti akademik dan sosial,
Harun pernah mengasas dan memimpin persatuan-persatuan belia dan kebajikan
masyarakat. Beliau pernah menjadi Setiausaha dan kemudian Pengerusi Persatuan
Pengajian Melayu Malaysia pada tahun 1983 dan 1985 hingga 1990. Dengan
keahliannya itu, beliau sering dilantik sebagai pakar rujuk sastera klasik.
DEFINISI PANTUN
Pantun merupakan puisi Melayu
yang popular jika berdasarkan daripada penggunaannya yang paling meluas. Bukan
itu sahaja, puisi ini juga yang paling mendapat perhatian para pengkaji untuk
diteliti, tidak kira pengkaji tempatan ataupun pengkaji luar. Pantun juga
merupakan puisi Melayu yang tidak diragukan sifat keasliannya. Dalam bahasa
Jawa, pantun dikenali sebagai ‘parikan’ dan dalam bahasa Sunda dikenali sebagai
‘paparikan’.
Harun Mat Piah (1989) telah memberikan
definisi pantun berdasarkan aspek dalama dan luaran atau struktur visialnya.
Aspek dalama pantun meliputi unsur estetik dan isi (tema dan persoalan). Unsur
estetik pantun dapat dilhat berdasarkan dua aspek. Pertama, yang berkaitan
penggunaan lambang-lambang tertentu yang terdapat dalam pantun mengikut
tanggapan dan pandangan dunia masyarakat Melayu dan yang kedua, berdasarkan
hubungan makna antara pasangan pembayang dengan pembanyang maksud sama ada
secara konkrit atau abstrak.
Berdasarkan pada aspek isi (tema
dan persoalan) pantun biasanya menyentuh hampir seluruh kehidupan masyarakat
Melayu. Daripada penelitian terhadap isi juga telah membawa kepada
pengelompokan pantun yang lebih sistematik (Harun Mat Piah, 1989:63) seperti
pantun kanak-kanak, pantun puji-pujian atau sambutan, pantun nasihat dan
pendidikan, pantun agama dan kepercayaanm pantun adat, pantun peribahasa,
pantun naratif atau cerita dan sebagainya.
CIRI-CIRI PANTUN
1. Rangkapnya
berasingan dan boleh berdiri sendiri sebagai satu kesatuan idea.
2. Rangkapnya
terbina daripada baris atau kerat yang berpasangan misalnya dua kerat, empat
kerat, enam kerat, lapan kerat dan seterusnya. Namun, pantun yang popular dan
terus berkembang adalah pantun empat kerat dan dua kerat.
3. Jumlah
perkataan setiap baris sekitar tiga hingga lima patah perkataan.
4. Jumlah
suku kata dalam setiap baris sekitar lapan hingga dua belas suku kata.
5. Skima
rima di tengah dan/atau di hujung baris adalah bersejajar berselangan, iaitu
ab;ab. Ada juga skima rima yang sama, iaitu aa;aa.
6. Struktur
pantun terdiri daripada dua unit, iaitu pembayang (yang menjadi kiasan) dan
maksud (yang menjadi inti persoalan) yang hendak disampaikan. Pembayang adalah
adalah gambaran alam dan maksud adalah gambaran sifat dan sikap manusia.
7. Setiap
rangkap memiliki kesatuan idea yang lengkap.
8. Pemilihan
perkataan merujuk kepada lambang yang sesuai dengan norma, nilai dan tanggapan
masyarakat setempat.
9. Pantun
yang baik mempunyai hubungan idea dan wacana antara unit pembayang dan unit
maksud.
FUNGSI PANTUN DALAM
MASYARAKAT MELAYU
Pantun Melayu terdiri
daripada beberapa jenis pantun seperti pantun adat, agama, nasihat, jenaka,
budi dan teka-teki. Setiap pantun yang dicipta mempunyai fungsi atau
kegunaannya sendiri. Dalam masyarakat Melayu, pantun merupakan satu corak
komunikasi berseni yang digunakan di tempat yang tertentu, dalam upacara yang
tertentu atau untuk menyampaikan sesuatu dalam maksud kiasan atau sindiran.
Penggunaan pantun dalam menyampaikan sindiran bertujuan agar yang kena sindir
atau yang kena nasihat itu tidak marah, sebaliknya mempunyai azam untuk
membaiki perbuatan dan perangai yang tidak disukai.
Seseorang yang akan menyampaikan
dan melafazkan pantun diingatkan supaya memerhatikan isi pantun. Keadaan pantun
yang dilafaz menjadi pertimbangan dalam penyampaian isi pantun. Jika hal ini
tidak diberi perhatian oleh seseorang yang melafazkan pantun, dikhuatiri akan
menimbulkan salah faham kepada pendengar terutama pantun yang berkaitan
sindiran dan nasihat. Begitu juga jika melafazkan pantun yang berkaitan dengan
budi dan jenaka. Cara melafazkan pantun harus dijaga agar maksud atau tujuan
sesuatu pantun itu dilafazkan sampai kepada pendengar. Sesungguhnya, pantun
Melayu yang dicipta oleh masyarakat Melayu dahulu mempunyai pelbagai fungsi.
Antara nilai yang terdapat dalam Pantun Melayu: Bingkisan Permata selenggaraan
oleh Harun Mat Piah, ialah:
i.
Mendidik
Masyarakat Melayu terutamanya
golongan tua, kaya dengan pelbagai nasihat. Sebagai golongan yang ‘makan garam’
terlebih dahulu pastinya mereka mempunyai pelbagai pengalaman hidup dan amat
peka terhadap perubahan sesuatu perkara. Justeru, jika mereka mendapati ada
sesuatu perkara yang tidak kena atau bertujuan untuk memberi peringatan kepada
golongan muda atau kanak-kanak, mereka akan menggunakan pantun sebagai alat
untuk menyampaikan nasihat dan didikan. Contohnya:
Air
melurut di tepian mandi,
Kembang
berseri bunga senduduk;
Elok
diturut resmi padi,
Semakin
berisi semakin tunduk.
Selain pantun nasihat, pantun agama
juga dicipta oleh masyarakat dahulu untuk tujuan mendidik. Pantun agama yang
dicipta selalunya memberi peringatan dan pedoman kepada semua lapisan
masyarakat agar tidak tersasar ke jalan yang salah. Contohnya seperti pantun
Melayu lama ini:
Sungguh
indah pintu dipahat,
Burung
puyuh di atas dahan;
Kalau
hidup hendak selamat,
Taat
selalu perintah Tuhan.
ii.
Meluahkan Rasa Kasih Sayang
Pantun Melayu juga digunakan
untuk meluahkan perasaan kasih sayang dalam kalangan masyarakat Melayu tanpa
kira batasan sama ada rasa sayang teruna kepada dara, suami kepada isteri atau
anak kepada ibu dan bapa. Pantun-pantun sebegini akan disulami dengan kata-kata
yang indah, berbunga-bunga, puji-pujian yang menggambarkan perasaan kasih,
sayang, cinta dan rindu yang mendalam. Misalnya:
Ribu-ribu
pokok mengkudu,
Cincin
permata jatuh ke ruang;
Kalau
rindu sebut namaku,
Air
mata jangan dibuang.
Pantun di atas menggambarkan nasihat orang
yang melafazkan pantun kepada pasangannya yang kerinduan tidak kira sama ada
pasangan kekasih atau suami isteri atau anak kepada ibu bapanya.
iii.
Menyampaikan Rasa Penghargaan
Masyarakat Melayu juga
terkenal sebagai masyarakat yang tahu mengenang budi dan jasa. Oleh itu, kita
dapat lihat banyak pantun Melayu yang dicipta untuk menyampaikan rasa
penghargaan dan terima kasih kepada orang-orang yang telah berjasa atau
berbudi. Antara pantun yang popular sehingga sekarang ialah:
Pisang
emas dibawa belayar,
Masak
sebiji di atas peti;
Hutang
emas boleh dibayar,
Hutang
budi dibawa mati.
Rangkap pantun di atas
memperlihat masyarakat Melayu zaman dahulu memandang tinggi orang yang berbudi
lebih daripada segalanya.
iv.
Adat Istiadat
Masyarakat Melayu sememangnya
mementingkan adat istiadat dalam kehidupan sehari-hari. Oleh itu, pantun juga
memainkan peranan yang penting dalam upacara yang melibatkan adat istiadat.
Dalam majlis merisik, bertunang sehinggalah majlis perkahwinan, pantun akan
dilafazkan sebagai mukadimah atau pembuka kata sebagai tanda meminta kebenaran
atau untuk menyampaikan maksud di hati. Pantun-pantun sebegini dikenali sebagai
pantun adat. Sebagai contoh, dapatlah kita
lihat dalam pantun Melayu lama di bawah ini yang kerap kali dilafazkan dalam
majlis merisik sehingga kini:
Tok
Sami ke Teluk Lipat,
Kain
sekodi dibawa sama;
Datang
kami membawa hajat,
Kalau
sudi minta terima.
v.
Sindiran
Pantun juga digunakan oleh
masyarakat Melayu untuk menggambarkan rasa tidak puas hati terhadap sesuatu
dengan bahasa yang berselindung atau dengan kata lain secara tidak berterus
terang. Melalui pantun, masyarakat Melayu dapat menyembunyikan perasaan sebenar
sama ada kesal, kecewa dan dukacita terhadap sesuatu dengan penyusunan
kata-kata yang indah. Hal ini bertujuan mengelakkan berlakunya pertelingkahan
dan akhirnya mencetuskan pergaduhan antara mereka. Contohnya:
Buah
langsat kuning mencelah,
Senduduk
tidak berbunga lagi;
Sudah
dapat gading bertuah,
Tanduk
tidak berguna lagi.
vi.
Menguji Minda
Pantun juga dicipta untuk
tujuan mencabar ketangkasan fikiran. Pantun-pantun sebegini amat digemari ramai
terutama golongan kanak-kanak. Pantun yang menguji minda ini dinamakan pantun
teka-teki. Antara contoh pantun Melayu lama yang masih diingati ialah:
Kalau
tuan pergi ke kedai,
Belikan
saya buah keranji;
Kalau
tuan bijak pandai,
Apakah
binatang keris di kaki?
vii.
Hiburan
Pantun juga dicipta oleh
masyarakat Melayu untuk tujuan hiburan. Pada zaman dahulu, masyarakat Melayu
akan berhibur dengan melafazkan pantun-pantun bersifat jenaka atau mengusik.
Misalnya:
Tuan
Puteri memasang panjut,
Dayang
tolong menghalau lalat;
Kucing
tidur bangkit terkejut,
Melihat
tikus pandai bersilat.
Ada juga pantun yang dijadikan lagu
untuk hiburan seperti lagu ‘Dondang Sayang’ yang popular dalam kalangan Baba
Nyonya.
Sumber : http://karyaagung234.blogspot.com/2013/05/pantun-melayu-bingkisan-permata.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Assalamualaikum. Dah baca kandungan, boleh tinggalkan komen. Terima kasih.