ILMU FIRASAT
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
( 2010:412) ilmu firasat ialah pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka iaitu
anggota badan dan lain-lain untuk mengetahui kelakuan atau nasib orang. Ilmu
firasat dapat dikatakan sebagai ilmu yang boleh menilik nasib seseorang.
Sesiapa yang mempelajari akan ilmu ini akan boleh membaca fikiran seseorang.
Dalam Hikayat Hang Tuah, terdapat beberapa peristiwa yang boleh dikaitkan
tentang penggunaan ilmu firasat. Antaranya ialah berdasarkan kepada peristiwa
mimpi yang telah di alami oleh Hang Mahmud.
“ Maka pada malam itu Hang Mahmud bermimpi
bulan turun dari langit; maka cahayanya penuh di atas kepala Hang Tuah. Hang
Mahmud pun terkejut lalu bangun daripada tidur, lalu diribanya anaknya Hang
Tuah dan diangkatnya, maka diciumnya seluruh tubuh.”
(Hikayat Hang Tuah :
23)
Hang Mahmud telah bermimpi
tentang bulan yang turun dari langit dan cahaya bulan tersebut telah mengenai
Hang Tuah. Melalui peristiwa tersebut, Hang Mahmud berpendapat bahawa sesuatu
akan berlaku kepada Hang Tuah. Dengan itu, beliau telah berpesan kepada
isterinya iaitu Dang Merdu agar sentiasa menjaga Hang Tuah. Hang Mahmud juga
berfikir bahawa Hang Tuah patut diberikan ajaran yang sempurna. Namun,
disebabkan keadaan di Kampung Sungai Duyung tidak mempunyai tempat pengajian
yang sesuai untuk Hang Tuah, maka Hang Mahmud berpendapat mereka haruslah
berpindah ke Bentan. Di Bentan, Hang Tuah telah diserahkan kepada seorang lebai
untuk diajarkan mengaji al-Quran.
“ … Maka dilihatnya seekor
pelanduk putih, seperti kambing besarnya, berhadapan dengan anjingnya. Maka
oleh pelanduk itu digigitnya akan anjing kedua itu. Maka anjing itu pun
berteriak keduanya lalu terjun ke dalam sungai itu. Maka pelanduk itu pun
mengusir anjing keduanya. … “ Ya Tuanku Syah Alam, ada patik dengar kata orang
tua-tua patik, jika ada pelanduk putih pada hutan atau barang tempat sekalipun,
baiklah tempat, patut diperbuat negeri; berdaulat negeri, tuanku.”
(Hikayat Hang Tuah :
64)
Selain itu, dalam hikayat ini
juga peristiwa yang berkaitan dengan ilmu firasat dapat di lihat pada peristiwa
penubuhan Kota Melaka. Pada ketika Tuanku Syah Alam sedang berehat di bawah
sepohon pokok, Hang Tuah telah mengkhabarkan kepada Tuanku tentang Anjing
pemburuannya yang telah dikalahkan oleh seekor pelnduk putih. Tuanku Syah Alam
tertarik dengan cerita yang disampaikan dan bertanya kepada salah seorang
pembesar tentang peristiwa tersebut. Pada pandangan pembesar, menurut cerita
yang di sampaikan oleh orang tua-tua, jika terdapat seekor pelanduk putih, maka
tempat itu amat sesuai untuk dibuka sebuah negeri. Berdasarkan kepada peristiwa
dan pendapat yang diberikan oleh pembesar, Tuanku Syah Alam berfirasat, jika
dibuka sebuah negeri, negeri tersebut akan maju dan kuat.
… “ Apa juga dipakainya maka
tiada lut kuparang? Tetapi pada firasatku sebab kerisnya inilah maka ia tiada
dapat ditentang lawan dan tiada lut kuparang tubuhnya ini. Jikalau demikian,
apa jua kehendaknya? Baiklah kuperdayakan.”
(Hikayat Hang Tuah :
155)
Menerusi
peristiwa yang berlaku tentang rahsia Keris Taming Sari. Hang Tuah berfirasat
bahawa jika seseorang itu mempunyai keris Taming Sari, badannya tidak akan lut
jika ditikam. Dengan menggunakan kebijaksanaannya, Hang Tuah telah berjaya
merampas keris tersebut dari tangan Taming Sari. Dengan itu, dapat dikatakan
bahawa, untuk memperoleh keris Taming Sari tersebut. Firasat awal Hang Tuah
tentang keris tersebut sememangnya betul, kerana sepanjang beliau menggunakan
keris tersebut, beliau tidak pernah tercedera dalam pertarungan.
ILMU PENGASIH
Menurut Kamus
Dewan Edisi Keempat ilmu pengasih ialah pengetahuan tentang jampi, azimat, atau
guna-guna untuk mendatangkan atau membangkitkan rasa kasih terhadap individu
yang dikehendaki. Ilmu pengasih boleh difahami sebagai salah satu ilmu
kebatinan yang digunakan sebagai satu usaha untuk menakluki dan memiliki
sekeping hati yang dimiliki individu yang dihajati atau dicintai secara halus
atau ghaib. Ilmu ini hanya akan berkesan kepada individu yang dimaksudkan
sahaja dan tidak akan memberi kesan kepada orang yang terdekat dengannya.
Ilmu pengasih
dibuat dalam berbagai jenis, kaedah serta nama. Contohnya minyak dagu, pengasih
purnama, pengasih arjuna, pengasih jiwa dan banyak lagi. Ilmu pengasih boleh
dilakukan dengan menggunakan minyak pengasih yang diperbuat daripada bahan
tertentu, makanan dan minuman, minyak wangi, tenungan mata, hikmah suara,
hikmah seri wajah dan sebagainya. Hakikatnya, ilmu pengasih ini telah diamalkan
oleh nenek moyang kita sejak dahulu lagi.
Keadaan ini turut digambarkan dalam karya-karya warisan Melayu. Dalam
Hikayat Hang Tuah turut diceritakan perihal Hang Tuah menggunakan ilmu pengasih
bagi mendapatkan Tun Teja.:
Maka Tun Tuah
pun bermohonlah lalu pulang ke rumahnya. Maka Tun Tuah pun mandi dan berlangir.
Maka Tun Tuah pun duduklah membuka pustakanya. Setelah sudah dilihat dalam
pustakanya, maka Tun Tuah pun tersenyum, seraya dikucupinya puatakanya itu.
(Hikayat
Hang Tuah: 216)
Setelah Tun Tuah berolah jebat itu, maka Tun Tuah pun
kembalilah ke rumahnya berbuat suatu guna pengasih namanya. Setelah sudah
diperbuat guna itu, maka pada malam itu juga Tun Tuah berjaga membaca
pustakanya datang siang.
(Hikayat Hang
Tuah: 217)
Demi berpalit gunanya itu maka Tun Teja pun terkejut seperti
disentap orang kakinya. Maka Tun Teja pun bangun, seraya berkata, “Rindunya aku
akan Mak Inang…” … “Janganlah inangda takut. Mana Tun Tuah itu sekarang?
(Hikayat Hang Tuah:
218)
Hang Tuah
difitnah oleh Patih Kerma Wijaya serta pembesar-pembesar yang lain kerana
mereka merasa iri hati dengan kepercayaan Raja Melaka terhadapnya. Hang Tuah
telah difitnah berkelakuan sumbang dengan dayang-dayang. Oleh itu Bendahara
Paduka Raja diperintah untuk membunuh Hang Tuah, tetapi Bendahara melepaskan
Hang Tuah, disebabkan oleh jasa-jasanya. Selepas itu, Hang Tuah membawa diri ke
Inderapura dengan tujuan mendapatkan Tun Teja untuk Raja Melaka, demi menebus
kesalahan dirinya.
Hang Tuah
menngunakan tipu muslihat bagi meyakinkan Tun Teja untuk mengikutnya pulang ke
Melaka. Hang Tuah menyatakan bahawa dia ingin memiliki Tun Teja. Pada mulanya
Tun Teja amat marah akan perkhabaran yang dibawa oleh inangya itu. Oleh sebab
itu Hang Tuah mengambil jalan untuk menggunakan ilmu pengasih terhadap Tun Teja
dengan menggunakan ‘jebat’ yang diperoleh daripada seorang perempuan tua. Hang
Tuah membuka ‘pustakanya’ iaitu kitab atau buku lama yang mempunyai ilmu
tentang cara-cara membuat ilmu pengasih dan terus keluar mencari ‘jebat’ iaitu
wangi-wangian yang dijual oleh seorang perempuan tua bagi menghasilkan ubat
guna-guna tersebut.
Hang Tuah
bersepakat dengan inang Tun Teja untuk mencalitkan guna-guna tersebut pada Tun
Teja yang sedang tidur. Sebaik sahaja ‘jebat’ itu dicalitkan pada Tun Teja,
beliau segera bangun dari tidur dan mencari inangnya. Tun Teja menyatakan
bahawa beliau teringin untuk berjumpa dengan Hang Tuah. Ketika itulah Hang Tuah
memasang jerat dengan menyatakan bahawa beliau akan berangkat ke Melaka. Tun
Teja berasa sedih untuk berpisah dengan Hang Tuah dan menyebabkan beliau
bersama-sama Hang Tuah berangkat ke Melaka beserta semua dayang-dayang.
Keterangan di
atas jelas menunjukkan bahawa Hang Tuah telah menggunakan ilmu pengasih bagi
memikat Tun Teja untuk di bawa ke Melaka dan dikahwinkan dengan Raja Melaka.
Ilmu pengasih yang dibuat Hang Tuah ternyata berkesan apabila Tun Teja segera
memanggil inangya dan bertanyakan tentang Hang Tuah sejurus selepas dicalitkan ubat
pengasih tersebut. Hang Tuah juga digambarkan telah mempunyai ilmu tersebut
kerana beliau mempunyai ‘pustaka’ atau kitab tentang ilmu pengasih. Kitab
inilah yang dirujuk beliau sebelum mencari bahan bagi menghasilkan ubat
pengasih atau guna-guna tersebut.
Namun, sebagai
umat Islam kita wajib menjauhi perkara yang dilarang Allah SWT. Setiap perkara
yang tidak diajarkan oleh Rasulullah SAW adalah dikira sebagai perkara Bid’ah
iaitu perkara yang bercanggah dengan al-Quran atau Sunnah dan turut dianggap
sesat. Peredaran masa serta meningkatnya tahap mentaliti dalam kalangan
masyarakat sekarang menjadikan amalan-amalan sebegini tidak lagi di amalkan
kerana masyarakat kini telah pandai memilih dan membezakan antara yang buruk
dan baik.
ILMU PENDUKUNAN
Perdukunan
merupakan penterjemahan dari kata al kahaanah daripada Bahasa Arab. Ilmu dukun
ini dikatakan mengandungi tiga unsur iaitu unsur yang pertama ialah mesti
adanya yang disebut sebagai kaahin (si pendukun), mutakaahin (peminta atau
pesakit yang berjumpa dukun) dan mahkuun (kepada siapa dukun itu ditujukan).
Kamus Dewan menyatakan bahawa dukun merupakan orang yang mengubat orang sakit
atau memberi ubat cara kampung atau tradisional dengan membaca jampi serapah
dan sebagainya. Perdukunan pula didefinisikan sebagai sesuatu yang
mengenai atau berkaitan dengan
pengubatan cara kampung atau tradisional yang berkaitan dengan ilmu dukun.
Terdapat
beberapa istilah untuk orang yang mengamalkan ilmu perdukunan ini. Antaranya
ialah kahin, ‘arraf, rammal, munajjim atau ahli nujum, sahir atau tukang sihir
dan lain-lain. Al Baghawi mengatakan bahawa al-kahin merupakan seseorang yang
mengkhabarkan sesuatu yang akan terjadi pada masa akan datang. Namun demikian,
ada juga yang mengatakan al-kahin adalah individu yang memberitahu apa yang
tersirat di dalam hati seseorang. Istilah yang kedua yang berkaitan dengan
perdukunan ialah ‘arraf. ‘Arraf dikatakan oleh Al-Baghawi sebagai orang yang
mengaku-ngaku tahu akan urusan-urusan tertentu melalui cara yang tertentu dan
mungkin juga mengetahui tempat sesuatu barang yang hilang itu disorokkan.
Istilah yang
ketiga bagi pendukun ialah rammal. Rammal ini merupakan kata akar bahasa Arab
iaitu raml yang diertikan sebagai pasir yang lembut. Rammal pula adalah seorang
tukang ramal yang akan menggaris-gariskan sesuatu di pasir untuk mengetahui
sesuatu perkara yang diminta oleh orang yang datang berjumpa dengannya. Ilmu
ini telah lama dikenali oleh masyarakat Arab dengan nama ilmu raml. Munajjim
atau juga disebut sebagai ahli nujum sudah pasti sinonim dengan masyarakat
Melayu. Nujum membawa erti bintang-bintang. Ahli nujum ini biasanya akan
meramal nasib seseorang menggunakan cara yang tertentu. Sebagai contohnya dapat
dilihat dalam Hikayat Hang Tuah seperti berikut :
Maka segala ahlul
nujum dan sasterawan pun melihat yang di dalam nujum. Setelah sudah dilihatnya,
maka masing-masing pun menggerakkan kepalanya. Maka titah baginda, “Apa sebab
kamu sekalian mengerakkan kepalamu?” Maka sembah segala ahlul nujum dan
sasterawan itu, “ya Tuanku Syah Alam, patik mohonkan ampun beribu-ribu ampun
dan kurnia ke bawah Duli Syah Alam; adapun patik anakanda ini terlalu amat
bahagia beroleh suami anak raja besar,
dan anak cucu paduka anakanda inilah akan raja datang kepada akhir
zaman, akan menjadi raja besar. Maka duli tuanku pun hendaklah segera memberi
paduka anakanda bersuami, hendaklah paduka anakanda ini ditaruhkan pada suatu
pulau yang bernama Biram Dewa itu dengan suatu mahligai dan dayang-dayang. Di
sanalah paduka anakanda bersuami raja besar itu.”
(Hikayat
Hang Tuah: 5)
Berdasarkan
petikan di atas, hikayat ini menceritakan perihal Tuanku Syah Alam yang
menggunakan khidmat ahli nujum bagi menilik untung nasib anak gadisnya itu
iaitu Tuan Puteri Kemala Ratna Pelinggam. Melalui tilikan para ahli nujum,
mereka mendapati bahawa nasib anak gadisnya itu adalah beroleh keuntungan pada
masa akan datang melalui perkahwinannya dengan anak raja besar. Justeru, untuk
beroleh keuntungan tersebut ahli nujum menyarankan supaya Tuan Puteri Kemala
Ratna Pelinggam segera dikahwinkan dan diletakkan di sebuah pulau yang bernama
Biram Dewa dengan sebuah istana berserta dayang-dayang.
Melalui Hikayat
Hang Tuah, jelas menunjukkan bahawa peranan dukun sangat penting pada zaman
dahulu dalam menentukan masa depan seseorang. Dukun bukan sahaja berupaya
mengubati orang sakit, bahkan dukun juga dapat mengetahui sesuatu perkara yang
bakal berlaku kelak. Hal ini berlaku disebabkan pengaruh Hindu-Buddha yang
meresapi dalam budaya Melayu pada ketika itu. Mereka lebih percaya tilikan yang
akan menetukan nasib mereka pada masa akan datang. Selepas kedatangan Islam,
ilmu pendukunan semakin jarang digunakan.
ILMU JAMPI
Jampi
didefinisikan Kamus Dewan sebagai kata-kata tertentu yang diucapkan untuk
mendatangkan kesaktian seperti boleh menyembuhkan penyakit. Jampi juga dikenali
sebagai mantera. Orang Melayu sangat dekat dunianya dengan spiritual. Ini
mungkin juga disebabkan oleh Islam yang menjadi agama rasmi orang Melayu, agama
Hindu dan Buddha juga pernah mempengaruhi masyarakat Melayu suatu ketika
dahulu. Jika dilihat pada zaman dahulu, hampir kesemua aktiviti akan diikuti
dengan jampi.
Ilmu jampi atau
perdukunan ini dapat dilihat dalam teks Sulalatus Salatin pada bab 3 yang ada
menyentuh tentang Badang beroleh gagah. Dalam bahagian ini, Badang merupakan
seorang hamba yang tinggal di Sayung dan mengerjakan sebuah huma milik tuannya.
Badang juga mempunyai aktiviti lain iaitu gemar menahan lukah. Namun apa yang
menghairankan ialah lukahnya tidak pernah dimasuki ikan dan dia hanya menjumpai
tulang ikan sahaja berhampiran lukahnya itu. Maka, pada suatu hari Bdang
mengintip kawasan lukah itu untuk mengetahui siapakah yang telah memakan ikan
di lukah yang ditahan itu.
Badang berasa
terkejut apabila melihat seekor hantu yang berbadan besar dan panjang, matanya
merah seperti matahari terbit, dan rambutnya dikatakan mencecah pusat. Dengan
berbekalkan parang dan kapak, Badang menerpa kea rah hantu itu dan memegang
janggutnya dan mengugut mahu membunuhnya. Akibat ketakutan, hantu itu
memberikan beberapa tawaran dan Badang memilih untuk menjadi kuat. Untuk
menjadi kuat, hantu itu mengarahkan Badang supaya memakan muntahnya. Berikut
adalah kata-kata hantu tersebut :
“Jikalau engkau hendakkan gagah, makanlah muntahku. Setelah
itu oleh Badang dicubanya segala pohon kayu hampirnya yang besar-besar itu,
dengan sekali bantunnya habis patah-patah”. ( Hikayat Hang
Tuah: 48-49 )
Dalam Islam,
terdapat juga unsur-unsur jampi. Namun demikian, ayat-ayat yang dibacakan dalam
jampi tersebut adalah ayat al-Quran dan bergantung kepada keizinan Allah untuk
menyembuhkan sesuatu penyakit atau tidak. Pada hari ini, ramai yang terkeliru
antara jampi yang diamalkan pengamal ilmu hitam dengan pengamal al-Quran. Tidak
kurang juga ada yang menyatakan bahawa jampi yang menggunakan ayat al-Quran ini
adalah syirik kerana menyekutukan Allah. Di sini terdapat percanggahan pendapat
kerana dari segi syarak itu sendiri, Islam membenarkan umatnya untuk berubat
selagi mana cara perubatan itu tidak menyekutukan Allah dan tidak membuatkan
individu itu terpesong kepercayaannya.
MAKLUMAT TENTANG STRATA SOSIAL MASYARAKAT
Strata
masyarakat atau statifikasi ialah
menggambarkan tentang struktur sosial masyarakat dari segi iaitu pembahagian
masyarakat kepada beberapa lapisan atau kelas yang berlainan atau juga dikenali
sebagai susun lapis masyarakat. Dalam Karya Agung Sejarah Melayu, masyarakat Melayu
digambarkan mempunyai struktur yang tersusun. lanya didahului oleh seorang raja
sebagai pemerintah. Baginda akan dikelilingi oleh kerabat-kerabat di raja,
permaisuri, putera-puteri raja serta kaum kerabat di raja yang lain. Berada di
bawah baginda ialah golongan pentadbir atau lebih dikenali juga sebagai
golongan bangsawan. Antara jawatan penting ialah seperti Bendahara, Laksamana,
Penghulu Bendahari, Temenggung, Syahbandar, Bentara dan lain-lain lagi. Selain
itu, golongan ulama juga berada dalam hirarki ini seperti Makhdum, Sayyid,
Maulana dan Kadhi.
Seterusnya ialah
golongan rakyat biasa yang merdeka. Biasanya golongan ini terdiri dari
pedagang-pedagang, petani, tukang-tukang mahir serta saudagar-saudagar. Contoh
yang terkenal dalam Sejarah Melayu ialah seperti Hang Isap serta Raja
Mandeliar, Mina Sura Dewana, Kitul, Ali Manu Nayan dan Patih Adam yang rapat
dengan golongan bangsawan. Golongan yang berada dalam kelas terbawah ialah
golongan hamba. Ada tiga kategori hamba yang dipaparkan dalam Sejarah Melayu
seperti hamba abdi, hamba biduanda dan hamba hutang. Namun, perkara yang paling
menarik ialah tiadanya unsur kasta dalam masyarakat Hindu yang dibawa ke dalam
strafikasi masyarakat Melayu Melaka.
Golongan
pemimpin iaitu raja mempunyai kuasa penuh terhadap rakyatnya sehingga mampu
membuat keputusan tanpa berfikir atau mengusul periksa terlebih dahulu. Hal ini
dapat dilihat dalam kisah Singapura dilanggar todak. Banyak nyawa terkorban
apabila Paduka Seri Maharaja telah memerintahkan rakyatnya berkotakan betis.
Kemudian datang seorang budak yang pintar, bernama Hang Nadim mencadangkan agar
mereka berkotakan batang pisang. Tetapi budak tersebut telah dijatuhi hukuman
bunuh akibat hasutan para pembesar terhadap raja. Para pembesar menghasut
baginda bahawa budak tersebut akan menggugat kedudukan baginda kerana sejak
kecil lagi sudah jelas kebijaksanaannya. Raja yang tidak berfikir panjang terus
menitahkan agar budak tersebut dibunuh segera. Contoh lain yang menunjukkan
bahawa raja memegang kuasa mutlak terhadap pemerintahan sesebuah negeri pada
masa itu ialah dalam kisah Tun Besar yang dihukum bunuh apabila bola yang
dimainnya terkena destar Raja Muhammad.
… Tun Besar, anak Bendahara, sedang bermain sepak raga di
lebuh, dengan segala orang muda-muda. Maka Raja Muhammad pun lalu, ketika itu
Tun Besar sedang menyepak raga itu pun jatuh menimpa destar Raja Muhammad,
jatuh ke tanah.
(Sulalatus Salatin
(Sejarah Melayu): 152)
Golongan
pembesar turut berada dalam kategori pemimpin selepas golongan raja. watak Hang
Tuah yang digambarkan sebagai seorang hulubalang yang sangat setia kepada
rajanya. Beliau sentiasa mentaati perintah raja yang kadang kala tidak dapat
diterima akal oleh masyarakat kini. Kisah penderhakaan Jebat adalah salah satu
daripadanya. Dalam peristiwa tersebut tidak ada seorang pun yang dapat mengusir
Hang Jebat daripada istana. Apabila Sultan Mansor Syah menitahkan Hang Tuah
supaya membunuh Hang Jebat, beliau tidak menolak langsung perintah itu walaupun
orang yang bakal dibunuhnya itu adalah sahabatnya sendiri.
Maka bertikam pula ia dengan Hang
Jebat, dua tiga kali keris Hang Tuah tertikam kepada tiang dan dinding.
(Sulalatus Salatin
(Sejarah Melayu): 142)
Strata rakyat
biasa pula dapat dilihat pada kisah Wan Empuk dan Wan Malini yang merupakan
seorang petani yang mengerjakan padi huma di lereng bukit. Pada suatu hari,
mereka melihat padi mereka sudah masak dan berbuahkan emas serta berdaunkan
perak. Di atas bukit itu, mereka menemui
tiga orang pemuda yang tampan parasnya. Mereka menyatakan bahawa mereka adalah
keturunan Raja Iskandar Zulkarnain bernisabkan Raja Nusirwan dan pancaran Raja
Biktram Syah. Pemuda itu bernama Nila Pahlawan dan Karna Pndita dan bersama-sama
mereka ialah sebilah pedangn bernama Simandang Kini dan lembing bernama
Lembuara.
Maka kepada malam itu dipandang
oleh Wan Empuk dan Wan Malini dari rumahnya, di atas Bukit Si Guntang itu
bernyala seperti api … Maka keduanya naik ke atas Bukit Siguntang itu. Maka
dilihatnya padinya berbuahkan emas dan berdaunkan perak dan batangnya tembaga
suasa.
(Sulalatus Salatin
(Sejarah Melayu): 20)
Akhir sekali
ialah golongan hamba yang dapat dilihat pada watak Badang.Badang merupakan
seorang hamba yang ditugaskan oleh tuannya mengerjakan sebuah huma di sebuah
kampung yang bernama Sayung. Selepas memakan muntah hantu, Badang beroleh
kekuatan yang luar biasa hingga dapat mencabut pokok-pokok besar sepemeluk dua
pemeluk dengan tangan sahaja. Dalam masa sehari, Badang dapat membersihkan
ladang tuannya yang sangat luas. Kekuatan Badang telah menyebabkan tuannya
menjadi kaya sehingga digelar “Orang Kaya Sayung”. Beliau kemudiannya telah
memerdekakan Badang.
Maka dipandang tuannya Badang lagi tidur, belum pergi
menebas, maka ia marah serta membangunkan Badang, katanya “Hei Badang mengapa
engkau tiada mendengar kataku…
(Sulalatus Salatin
,Sejarah Melayu : 51)
Kata-kata di
atas dilontarkan oleh tuan Badang kepadanya
kerana beliau kelihatan masih tidur. Tuannya beranggapan bahawa Badang
belum lagi menyelesaikan tugasnya tetapi hakikatnya Badang telah pun
menyelesaikan tugasnya. Badang dapat membersihkan kawasan tanah tuannya dengan
mudah dengan kekuatan luar biasa yang diperolehnya hasil makan muntah hantu.
Keterangan
diatas jelas menunjukkan bahawa strata masyarakat pada zaman dahulu dapat
dibahagikan kepada dua iaitu golongan atasan dan golongan bawahan. Raja dan pembesar
menduduki kedudukan sebagai golongan atasan manakal rakyat biasa dan hamba pula
dianggap sebagai golongan bawahan.
ADAT ISTIADAT
Dalam Kamus
Dewan Edisi Keempat (2010: 8) adat bermaksud peraturan yang sudah diamalkan
turun-temurun iaitu sejak dahulu kala di dalam sesuatu masyarakat iaitu
sehingga merupakan hukum dan peraturan yang harus dipatuhi. Manakala istiadat
pula ialah bermaksud peraturan atau cara-cara melakukan sesuatu yang sudah
menjadi kebiasaan, adat kebiasaan, dan
resam. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa adat istiadat merupakan peraturan
yang harus dilakukan sama ada dalam urusan rasmi atau tidak. Adat istiadat ini
sering kali dikaitkan dengan istana. Dalam karya agung Sejarah Melayu, terdapat
beberapa peristiwa yang dapat menggambarkan tentang adat istiadat raja pada
ketika itu. Selain itu, Sejarah Melayu dianggap penting kerana ia memberikan
adat istiadat kerajaan, susunan raja Melayu dan sejarah kerajaan Melayu.
Antaranya adat istiadat yang terdapat dalam Sejarah Melayu ialah:
i. Adat mengadap raja di balai
rung.
ii. Adat menjunjung duli.
iii. Adat menyambut kedatangan
utusan kerajaan dari luar.
i.
Adat Mengadap Raja di Balairung
Dalam adat mengadap raja di
balairung ialah, para pembesar akan disusun mengikut pangkat kebesaran
masing-masing. Pangkat tersebut di mulai dengan bendahara, penghulu bendahari
dan temenggung. Mereka akan duduk di seri balai. Kemudian, anak-anak raja pula
akan duduk di bahagian serambi balai sebelah kiri dan kanan. Selepas itu, akan
di ikuti dengan sida-sida yang muda-muda akan duduk berselang seli dengan
bentara dan hulubalang yang berdiri di ketapakan balai.
“ Adapun apabila raja
dihadap orang di balairung, maka bendahara, dan penghulu bendahari dan
temenggung dan segala menteri dan orang besar-besar, segala sida-sida duduk di
seri balai”.
(Sejarah Melayu :57)
Adat ini merupakan perkara yang
wajib dilakukan ketika mengadap Sultan. Malahan, sehingga sekarang juga adat
ini masih diteruskan walaupun tidak semuanya sama dengan yang dahulu. Hal ini
demikian kerana, Sultan di anggap orang yang paling mulia, oleh itu sesiapa
yang ingin mengadap Sultan haruslah mengetahui tentang adat-adat yang telah
ditetapkan.
ii.
Adat menjunjung duli
Adat menjunjung duli memerlukan
empat atau lima orang kepala bentara yang terdiri daripada sida-sida yang akan
duduk di seri balai. Malahan, segala perkakas diraja seperti ketur, kendi,
kipas dan barang sebangainya akan di susun secara diselang selang kedudukannya.
Sementara itu, puan dan pedang akan berada dikelekan kiri dan kanan. Manakala,
pedang kerajaan akan dipikul oleh laksama atau Seri Bija Diraja.
“ Adapun segala perkakas raja, seperti ketur dan kendi,
kipas dan barang sebagainya diselang selang duduknya; melainkan puan dan pedang
di kelek-kelekan kiri dan kanan: pedang kerajaan itu laksamana atau Seri Bija
Diraja memikul pedang itu”.
(Sejarah Melayu : 54)
Dalam adat menjunjung duli ini,
barang-barang kebesaran yang digunakan penting untuk melambangkan sesebuah
intitusi diraja. Manakala, biduanda-biduanda yang ditugaskan untuk membawa
alat-alat kebesaran tersebut haruslah sentiasa mematuhi segala protokol dan
memahami adat yang terdapat dalam istana tersebut.
iii.
Adat menyambut
kedatangan utusan kerajaan dari luar
Untuk menyambut kedatangan utusan
terdapat adat yang perlu di ikuti. Sambutan terhadap kedatangan utusan adalah
berbeza mengikut tahap kebesaran kerajaan tersebut. Apabila utusan dari
kerajaan yang besar seperti Pasai dan Haru, sambutannya akan menggunakan
selengkap alat kerajaan seperti gendang, serunai dan lain-lain. Jika, sekiranya
utusan datang dari negeri yang kurang kebesarannya, alat kelengkapan keraian
untuk menyambutnya akan dikurangkan, cukup sekadar gendang dan serunai sahaja
atau berpayung kuning atau bergajah. Walau bagaimanapun, sepersalinan tetap
akan diberikan.
“ Jika surat dari Pasi atau dari Haru, dijemput dengan
selengkapnya alat kerajaan, gendang, serunai, nafiri Negara, paying putih dan
perapit; melainkan medali juga yang tiada pergi menjemput itu. …Telah datang ke
balai, maka surat disambut oleh hulubalang asal,yakni kepada bentara yang kiri menyampaikan titah raja
kepada utusan, kepada bentara yang di kanan menyampaikan sembah”
(Sejarah Melayu : 57)
Dalam adat ini, pihak yang lebih berkuasa
akan dihormati. Dengan itu, untuk menyambut utusannya akan di buat secara
besar-besaran. Malahan, pihak tersebut juga berkemungkinan mempunyai kekuasaan
yang amat kuat dan terpengaruh di rantau tersebut. Dengan itu, jika tidak
menyambutnya dengan cara yang terhormat, berkemungkinan akan memberi kesan
kepada sesebuah kerajaan kelak.
KONSEP ADAT
Adat menurut Kamus Dewan
bermaksud suatu peraturan yang diamalkan secara turun temurun (sejak dahulu
kala) di dalam masyarakat sehingga merupakan hukum dan peraturan yang harus
dipatuhi. Adat juga didefinisikan sebagai suatu cara yang sudah menjadi
kebiasaan. Etimologi perkataan adat adalah dari bahasa Arab “adah” yang
bermaksud kebiasaan atau suatu perbuatan yang dilakukan secara berulang-ulang
lalu menjadi kebiasaan yang tetap dan dihormati orang, maka kebiasaan itu
menjadi adat. Kata majmuk adat ialah adat istiadat. Apabila konsep adat
dijadikan istilah Melayu, perkataan ini boleh disamakan dengan kebudayaan.
Konsep adat dalam masyarakat Melayu bukan sahaja bermaksud istiadat atau
upacara, tetapi termasuk seluruh sistem hidup seperti sistem sosial,
kepercayaan dan perundangan.
Adat secara
umumnya didefinisikan sebagai suatu aturan atau cara hidup. Adat mencerminkan
segala perbuatan yang kadang kala dilakukan setiap hari atau musim sama ada
berpandukan bulan atau tahun . Inilah pengertian adat yang selalu difahami oleh
masyarakat berkenaan dengan adat. Suatu perkara yang sinonim dengan adat ialah
budaya. Walaupun berbeza daripada aspek bunyi, namun dari segi pengertiannya,
budaya mempunyai konsep yang sama dan saling bergantungan.
Seperti definisi
di atas, adat ialah cara hidup iaitu tingkah laku, kepercayaan dan sebagainya.
Adat bersifat maya iaitu tidak dapat dilihat.
Ianya timbul daripada suatu pemikiran berkenaan cara hidup dan tidak
dizahirkan. Apabila dizahirkan dan dilaksanakan, seperti adat bercukur, adat
bersanding dan sebagainya. ianya sudah menjadi suatu budaya. Maknanya, budaya
ialah suatu bentuk perlakuan yang mencerminkan adat sesuatu masyarakat itu. Hal
ini demikian kerana budaya dan adat merupakan dua entiti yang terlalu berkait
sifatnya. Pada hari ini, kita selesa menjadikan adat dan budaya itu sebagai
suatu perkara yang sama. Perbezaannya hanyalah dari sebutan. Budaya yang difahami
dan dilihat, hakikatnya merupakan adat. Budaya bersifat tidak tetap, iaitu
boleh berubah-ubah. Justeru itu, wujud pengkelasan budaya tradisional dan
budaya moden. Budaya tradisional tidak sama dengan budaya moden. Oleh itu,
jelaslah menunjukkan bahawa budaya boleh berubah. Adat pula ialah suatu
ketetapan yang tidak berubah. Oleh itu, bolehlah kita katakan bahawa adat
sebagai budaya yang asal.
Di Malaysia,
adat kebiasaannya terbahagi kepada dua, iaitu Adat Perpatih dan Adat
Temenggung. Selain itu, terdapat juga adat-adat khusus lain seperti adat
perkahwinan, adat pertabalan raja, adat bersalin, dan sebagainya.
ADAT PERPATIH
Adat Perpatih
berasal dari tanah Minangkabau, Sumatera. Adat ini diasaskan oleh seorang
pemimpin Minang bernama Sutan Balun yang bergelar Dato’ Perpatih Nan Sebatang.
Adat ini adalah amalan dan peraturan hidup yang sitentukan bagi masyarakat
Minangkabau yang rata-ratanya adalah petani ketika itu. Tiada tarikh yang tepat
dicatatkan bila adat ini diwujudkan, tetapi Adat Perpatih ini telah dibawa ke
Semenanjung Tanah Melayu oleh perantau-perantau Minangkabau pada abad ke-14
Masihi.
Adat Perpatih
ini masih diamalkan oleh masyarakat Melayu di Negeri Sembilan dan sebahagian
dari Melaka terutamanya Masjid Tanah. Majoriti daripada mereka adalah keturunan
Melayu Minangkabau. Masyarakat Adat Perpatih terbahagi kepada tiga kumpulan
utama, iaitu Perut, Suku dan Luak.Perut adalah unit sosio-politik yang terkecil
di mana anggota sesuatu perut itu adalah berasal daripada moyang (Keturunan
perempuan) yang sama. Setiap perutmempunyai seorang ketua yang digelar Buapak.
Buapak ini dipilih oleh anak-anak buah di dalam sesuatu perut berkenaan. Suku
pula dibentuk oleh beberapa buahperut yang menjadikan keluarga berkenaan menjadi
besar. Suku diketuai oleh seorang ketua yang digelar Dato’ Lembaga. Luak pula
merupakan unit kawasan pentadbiran dari segi adat di mana terdapat empat luak
utama iaitu Rembau, Sungai Ujong, Johol dan Jelebu. Setiap luak diketuai oleh
seorang Undang.
Dalam Karya
Agung Pantun Melayu: Bingkisan Permata, terdapat beberapa pantun yang
menggambarkan tentang Adat Perpatih ini. Antaranya:
Dibelah-belah dipertiga
Pisau raut
pembelah rotan
Luak dibahagi tiga
Adat dibahagi
delapan
(Pantun Melayu:
Bingkisan Permata: 83)
Inggeris mengerat kuku
Dikerat dengan
pisau raut
Peraut betung tua-tuanya
Elok negeri keempat suku
Lebih suku
berbuah perut
Tuah kampung ada tuanya
(Pantun Melayu:
Bingkisan Permata: 85)
Berdasarkan
pantun-pantun di atas, jelas menunjukkan bahawa terdapat penggunaan
perkataan-perkataan yang menggambarkan tentang Adat Perpatih. Perkataan luak,
suku, dan perut menggambarkan susun lapis pentadbiran masyarakat yang
mengamalkan adat ini.
Adat Perpatih
mempunyai lima prinsip utama iaitu keturunan dikira melalui nasab ibu, tempat
kediaman adalah di kawasan ibu isteri, perempuan mewarisi pusaka manakala
lelaki menyandang saka, perkahwinan seperut atau sesuku adalah dilarang, dan
orang luar boleh menjadi ahli sesuatu suku.
ADAT TEMENGGUNG
Adat Temenggung
merupakan undang-undang adat Minangkabau yang diamalkan di negeri-negeri Melayu
kecuali Negeri Sembilan yang mengamalkan Adat Perpatih. Adat ini diasaskan oleh
Datuk Ketemenggungan yang merupakan abang tiri kepada Datuk Perpatih Nan
Sebatang yang mengasaskan Adat Perpatih yang berasal dari Sumatera. Adat ini
dibawa masuk ke Melaka pada awal abad ke-15 Masihi dan kemudiannya diresapi
dengan pengaruh Islam dan hokum syarak bermazhab Shafie. Dari Melaka, Adat
Temenggung ini disebar ke negeri-negeri Melayu yang lain dengan perkembangan
Empayar Melaka.
Disebabkan oleh
Adat Temenggung ini diamalkan di hamper semua negeri-negeri Melayu, maka Adat
Temenggung telah bercampur dengan undang-undang adat Melayu sedia ada yang
mempunyai nama yang berbeza mengikut negeri. Antaranya ialah Undang-undang
Melaka, Undang-undang Johor dan Undang-undang Kedah.
Adat Temenggung
ini mempunyai beberapa ciri utama iaitu hukuman bersifat pembalasan,
pemerintahan bersifat autokratik, pewarisan harta lebih kepada nasab lelaki dan
perkahwinan dibenarkan dengan sesiapa sahaja asalkan tidak melanggar hukum
syarak.
Berdasarkan
karya agung, kita dapat melihat contoh adat temenggung yang menunjukkan
pertabalan seorang raja. Telah diketahui bahawa dalam Adat Temenggung, nasab
lelaki lebih diutamakan.
Maka titah Raja merong Mahawangsa kepada menteri Rom,
“Sudahlah beta rajakan anakanda ini. Maka sekarang akan negeri ini patutlah
kita namakan sesuatu akan dia.”
(Hikayat Merong
Mahawangsa, hlm 34)
Berdasarkan
petikan di atas, jelas menunjukkan bahawa seseorang raja akan menabalkan
puteranya untuk memerintah sesebuah negeri. Raja Merong Mahawangsa telah
menabalkan puteranya, Raja Merong Mahapudisat untuk memerintah sebuah negeri
baru. Seseorang putera raja akan mendapat keistimewaan tersebut berbanding
puteri raja. Hal ini sama seperti yang terdapat dalam Adat Temenggung yang
lebih menutamakan pihak lelaki berbanding wanita.
Sumber : http://telapaksireh.blogspot.com/2013/05/nilai-ilmu-dan-maklumat.html
buah rambutan jauh di sana
BalasPadamlalu dikait dimakan Azian
ilmu ini sangat berguna
terima kasih atas perkongsian.. :)
sama-sama erima ahmad...sama-sama kita berkongsi ilmu... :)
BalasPadam