Assalamualaikum wbt... dan hai...
hari ni rasa nilai kerajinan dalam diri muncul secara tiba-tiba untuk mengupdate cerita tentang pengalaman saya ditemuduga di Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran baru-baru ni... saya masih lagi berada di mrsm beseri, dan masih lagi menjadi guru sambilan bahasa Melayu... hari ni cuti israk dan mikraj... jadi, ada kesempatan nk menaip pagi ni... baiklah, berbalik pada pengalaman saya ditemuduga... saya akan ceritakan dari awal, sampailah ke penghabisan...
pertama sekali, pastinya saya semak di laman spp untuk mengetahui tarikh dan tempat untuk ditemuduga... saya dikehendaki untuk hadir pada 21 April 2016 bersamaan hari Khamis di putrajaya... Okey, disebabkan saya bekerja, saya pun membuat surat cuti selama tiga hari iaitu Rabu, Khamis dan Jumaat (rugi RM300 dah) pada pengetua mrsm... hahaha... okey, selesai...
Saya bertolak balik ke Gurun dengan menaiki moto pada petang selasa selepas tamat sesi persekolahan... Dan keesokan harinya saya bersiap-siap untuk ke putrajaya... Saya ke putrajaya dengan menaiki bas... harga tiket bas RM53... Terima kasih pada dia yang membantu saya beli tiket bas...
Sesampainya di Putrajaya, sudah semestinya kita kena bersedia untuk ditemuduga... Terdapat dua sesi iaitu pada pukul 7.30 pagi dan 9.30 pagi... saya pula kena daftarkan diri pada pukul 9.30 pagi... Saya nak teruskan dengan soalan-soalan yang ditanya pada kumpulan saya sahaja...
Berikut merupakan antara soalan-soalan yang dikemukakan oleh panel penemuduga pada kumpulan kami lima orang :
1. Kenal diri anda, nyatakan nama, anak ke berapa, asal mana, pengalaman bekerja dan jangan lupa nyatakan hobi anda (kelima-lima orang kami kena bercakap...)
2. Berdasarkan hobi anda, bagaimanakah anda mengaplikasikannya ke dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah?
Jawapan hobi dari kami berlima : Bermain alat muzik, membaca novel, bermain badminton, membaca dan satu lagi tak ingat pulak... Disebabkan hobi saya membaca novel, soalannya berkisarkan "bagaimana kamu mengaplikasikan pembacaan luas di sekolah?"
3. Buku Rancangan Pengajaran Harian (RPH) : Kepentingan buku rph (soalan pada orang pertama), kepentingan markah murid dalam buku rph (soalan pada saya orang kedua), kepentingan rancangan pengajaran tahunan (soalan pada orang ketiga), kepentingan buku rph kepada pihak-pihak lain selain kepada guru? (soalan pada orang keempat) , dan kepentingan jadual waktu yang terdapat dalam buku rph (pada orang yang terakhir)...
4. soalan yang terakhir adalah berkaitan dengan "pandangan anda tentang GST?"
itu je soalannya... masa dalam bilik tu 1 jam 10 minit... hikssss...
tunggu dari pukul 9.30 pagi, masuk bilik temuduga pukul 1 petang dan selesai pukul 2 lebih..... Alhamdulillah, semuanya selesai... dan sekarang masanya untuk menunggu keputusan... Persoalannya, adakah saya akan menjadi seorang guru? hihihi.... kita tunggu beberapa bulan lagi... saya akan update sama ada saya menjadi seorang guru atau ......................................... hiksss...
Sebelum balik, sempat lagi kami bergambar di sana sebagai kenang-kenangan...
Yeaaaaaay...kbye...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Assalamualaikum. Dah baca kandungan, boleh tinggalkan komen. Terima kasih.